In een wereld die voortdurend verandert moet een ontwerper zich steeds weer kunnen verhouden tot nieuwe vragen. Het is niet genoeg een mooi product of ruimte te ontwerpen die iets zegt over vandaag. Vandaag is immers snel achterhaald. Met die snelheid van veranderingen moet de ontwerper op zoek gaan naar de grenzen van het bekende omdat het onbekende zich snel voordoet. Deze nieuwe werkelijkheid vraagt om een andere ontwerper dan voorheen: werkend vanuit een onderzoekende en open houding.
De studenten van de AD doen dit door gezamenlijk een thema te onderzoeken waarna ze individueel een conceptueel interieurontwerp in een bestaand gebouw ontwerpen.
Carlijn Meijer
zucht
We leven in een samenleving die 24/7 gerund wordt door succesverhalen en snelheid. Dit blijkt zwaar te wegen op het welzijn van jonge ondernemers. Terwijl zij de basis zijn van de toekomstige samenleving en welzijn uiteindelijk alles is dat je hebt. Ik zie kansen in het gezonder ontwerpen van hun leefomgeving om zo via ruimte ondersteuning te bieden. Mijn drijfveer ruimtebeleving, ontstond door nieuwsgierigheid naar de mentale kracht van architectuur. Altijd al heb ik het interessant gevonden wat ruimtes met me doen, hoe ze me verwonderen en inspireren. Dat ontwerp keuzes die zo technisch lijken, kunnen veranderen in poëzie, geeft mij hoop en beïnvloeden elke dag mijn gemoedstoestand en zo mijn welzijn.
Ik ontwerp een ondernemers lab, als open ruimte die dynamisch reageert op de behoeftes van haar gebruikers. Voor jonge ondernemers die op zoek zijn naar een andere houding ten opzichte van werken. Het verbindende element dat centraal staat drapeert als een zucht in de ruimte.
Dit element is begaanbaar en nodigt uit om je anders te bewegen.
Je wordt als het ware gedragen en uitgenodigd spelenderwijs je werkdag aan te gaan.
Mandy Brouwers
Campus Cube
In Nederland kampen studenten met een schrijnend tekort aan betaalbare woningen. Met meer dan 23.000 studentenwoningen die ontbreken en maar liefst 413.000 leegstaande panden, is het duidelijk dat er een creatieve oplossing nodig is. Daarom ontwikkel ik de CampusCube, een revolutionair woonconcept speciaal ontworpen voor studenten, om het kamer tekort een handje te helpen.Ik geloof dat ik deze twee problemen kan aanpakken door innovatie en herbestemming te combineren. Niet elk leegstaand pand is geschikt voor bewoning, maar met CampusCube kunnen we veel van deze ruimtes nieuw leven inblazen.CampusCube biedt drie verschillende module opties aan. De eerste is een studio, waar studenten van volledige privacy en onafhankelijkheid genieten. De tweede optie is een kamer met gedeelde voorzieningen, perfect voor studenten die waarde hechten aan sociaal contact en het gemeenschapsgevoel. De derde optie is een soort hostel plek. Je kunt daar 1 nacht verblijven als je de laatste trein hebt gemist en de volgende dag weer naar school moet. Met CampusCube streef ik niet alleen naar het oplossen van het huisvestingsprobleem onder studenten, maar ook naar het creëren van een levendige en inclusieve omgeving waar studenten kunnen groeien, leren en gedijen tijdens hun studiejaren.
Daan Beijer
Re: pair - beschut werkplaats
Wat hebben ex gedetineerden nodig na vrijlating? Voor mijn individuele afstudeerproject ga ik een beschutte werkplaats ontwerpen voor ex-gedetineerden. Waarom ex-gedetineerden? Tachtig procent van de ex-gedetineerden heeft na een jaar vrijlating nog steeds geen werk. Terwijl werk vele voordelen heeft, zoals verlaging van recidive en vergroot de kans op succesvol re-integreren. Het wordt een ambachtelijke werkplaats met hout-, metaal- en stoffeerwerkplaatsen. Ook is er een spuitcabine, zodat ze alle ambachtelijke werkzaamheden kunnen uitvoeren. Het geeft een gevoel van voldoening en waarde om objecten of meubelen met de hand te maken. Tijdens detentie wordt initiatief nemen afgeleerd. In onze werkplaats zullen de ex-gedetineerden hun eigen baas zijn. Dit wordt bereikt door persoonlijk toegewezen projecten en een eigen werkunit. Op de begane grond worden de grotere werkzaamheden gedaan met de bijbehorende machines. Op de eerste verdieping vind je de persoonlijke werkunits. Dit geeft een gevoel van waardering en boven de rest staan. Ik ga dit realiseren door het gebruik van zeecontainers. Dit past bij de industriële uitstraling van het pand en het concept. Doordat ik met bestaande materialen werk, is het ook duurzamer. De containers zullen als een soort worm door het pand gaan. Alle ruimtes en containers staan met elkaar in verbinding, dit om de ‘normale’ interacties met personen weer te stimuleren. Mensen uit de omgeving kunnen hier naartoe komen om bijvoorbeeld reparatiewerkzaamheden te laten uitvoeren door de werknemers. Hierdoor ontstaan ook weer sociale interacties.
Lisa Bakker
GeneratieSamen
Ouderen en jongeren kunnen goed samenwonen. Interactie tussen generaties kan waardevol zijn, omdat dat een gevoel van gemeenschap, begrip en ondersteuning bevordert. Ouderen kunnen profiteren van de vitaliteit en frisse perspectieven van jongeren, terwijl jongeren kunnen leren van de levenservaring en wijsheid van ouderen. Deze woonoplossing kan een voordeel bieden voor zowel jong en oud.
Eenzaamheid onder de ouderen neemt steeds meer toe, dit heeft aanzienlijk effect op de gezondheid zowel fysiek als mentaal. Hierdoor moeten zorginstellingen steeds vaker niet-essentiële hulp leveren. Het woningtekort onder studenten die opzoek zijn naar tijdelijke huisvesting neemt ook sterk toe. Het aanbod van geschikte betaalbare studentenwoningen blijft achter bij de groeiende vraag. Deze twee groeiende maatschappelijke problemen inspireerde mij om een woonlocatie te ontwerpen waar ouderen en jongeren profijt maken door te delen doormiddel van samenwonen. Jongeren kunnen de ouderen waar nodig ondersteunen en gezelschap bieden, en in ruil daarvoor profiteren zij van goedkopere huisvesting.
Judy Aalbers
Odeon
Ik maak en luister zelf graag muziek. Op het gebied van architectuur vind ik het belangrijk om een maatschappelijke bijdrage te leveren met mijn thematiek en ontwerpen. Deze twee passies komen samen in het thema voor mijn afstu deerproject. Mijn onderzoeksvraag: Hoe creëer je een ruimte waarin muziek als verbindende factor functioneert? EEN RUIMTE OM TE ERVAREN EN TE CREËREN. Dat is het concept. In plaats van een gebouw met een podium en tribune waar er een scheiding is tussen de luisteraar en de maker, zal de transformatie van de Grote Voort anders zijn. Dit wordt een muziekgebouw waar muziek ervaren kan worden met anderen. Muziek als verbindende en creërende factor. HALL OF HARMONY De naam van het gebouw; Hall of Harmony. In architecturale termen verwijst het woord Hall naar het Nederlandse woord hal. Dit is een grote overdekte ruimte zoals de loods van Grote Voort 10. Harmonie heeft verschillende betekenissen. In de context van muziek verwijst harmonie naar de combinatie van verschillende tonen die samen aangenaam klinken. Dit kan worden bereikt door akkoorden, melodieën en ritmes in een samenhangend geheel te combineren. Buiten de muzikale context verwijst harmonie naar een staat van vrede, balans en overeenstemming tussen verschillende ele menten, zoals mensen, ideeën, of natuurlijke processen. Het impliceert een gebrek aan conflict en een samenwerkende relatie tussen verschillende aspecten. Kortom in verbinding met elkaar. (Harmonie - 20 Definities - Encyclo, z.d.) Er zullen 5 ruimtes zijn waarin muziekinstrumenten centraal staan om het te ervaren. In de eerste 3 ruimtes staan; Snaarinstrumenten, Blaasinstrumenten en Slaginstrumenten centraal. Omdat de mens ook geluid en muziek kan produceren zonder een instrument, zal er ook een ruimte zijn waarin de stem centraal staat. De vijfde ruimte zal een ruimte zijn waarin de stilte ervaren kan worden. De kwaliteiten van enkele instrumenten zullen hier leidend zijn voor het ontwerp voor de desbetreffende ruimte
Lynn van Zweden
MateriaalInnovatieLab
Waarom is materiaal innovatie zo belangrijk? En hoe betrek de creatieve doelgroep tot de innovatie van materia len experimenten in de creatieve maakindustrie van Zwolle. Deze vragen zijn niet alleen belangrijk, maar ze inspireren mij om dieper na te denken over de rol van materiaalinnovatie en hoe het de creatieve maakindustrie van Zwolle kan verrijken. Materiaalinnovatie is niet alleen een technische ontwik keling, maar een bron voor creativiteit en vooruitgang in de ontwerpgemeenschap. Als ontwerper voel ik een sterke drang om mijn enthousiasme voor materiaalinnovatie te delen met de maakindustrie van Zwolle in de bredere dienstverlenende sector. Ik geloof dat het belangrijk is om studenten en professionals aan te moedigen om te blijven experimenteren in deze stroom van duurzaamheid en vooruitgang. Door te blijven experimente ren kunnen we nieuwe creatieve mogelijkheden ontdekken en nieuwe deuren openen naar innovatie. De mogelijkheden die materiaalinnovatie biedt zijn eindeloos. Het stelt ontwerpers en kunstenaars in staat om nieuwe texturen, vormen en eigenschappen te verkennen, wat resulteert in unieke en grensverleggende creaties. Bovendien stelt het hen in staat om unieke producten te creëren die opvallen in een steeds veranderende markt. Door te investeren in materiaalinnovatie stimuleren we niet alleen creativiteit en efficiëntie, maar werken we ook actief aan een duurzamere toekomst. Het is door voortdurend te blijven vragen en de grenzen van materiaalinnovatie te ver leggen dat we streven naar een wereld waarin duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan
Tessel van Till
Nacht
Hoe creëer je een ruimte waarin creatievelingen optimaal kunnen presteren onder invloed van nachtelijke kwaliteiten? Een van de grootste transformaties is de overgang van dag naar nacht. Dit heeft op mij en vele andere een enorme invloed. Nacht mensen komen vrij, en worden productiever, creatiever en laten taboes varen. Ik wil een ruimte creëren die 24/7 aan de nachtelijke kwaliteiten voldoet, aangezien niet iedereen het kan veroorloven om s ‘nachts te werken. In de toekomst vestigen hier creatieve scholen, naast de al bestaande innoverende werkhubs. Hierdoor wordt het een broedplaats voor jonge creatieve studenten en werknemers. Hierdoor creëer ik een plek die de behoeftes van deze creatieveling kunnen vervullen en motiveren, op werk en soci aal gebied. Een werkruimte die ook een sociale functie heeft. Waar de vrijheid bewaakt wordt. Waar wij op elk vlak los kunnen gaan. Door het neerzetten van een nacht- en stripclub waarbij productiviteit centraal staat. De nachtclub en stripclub verta len en motiveren het sociale aspect en het taboedoorbrekende, door de vrije omgeving kom je los, en slaat je creatieve brein in positieve zin op hol. De nachtelijke kwaliteiten vertaal ik extra door gebruik te maken van specifieke licht-, kleur-, geluid en geur soorten, en niet te vergeten het gebruik van een juiste tempratuur
Dominique Rodenburg
The Arena
Hoe wordt een ruimte gecreëerd waar een kickboksen een beleving is? Het doel van “The Arena” is om een kickboks evenement te organiseren dat niet alleen een spannende sportieve com petitie biedt, maar ook een meeslepende en onvergetelijke ervaring voor alle deelnemers en toeschouwers. We streven ernaar om de grenzen van traditionele kickboks evenementen te verleggen door een unieke sfeer te creëren die de spanning en opwinding van de sport versterkt. Door je mee te nemen vanaf het moment dat je binnen komt bouwt het spanningsveld op. Je aandacht wordt vanaf het begin gelegd in “The Arena”. Op het moment van binnenkomst sta je gelijk op de plek waar de trainingen hebben plaats gevonden. Terwijl je tegelijk de plek ziet waar de laatste voorbereidingen getroffen worden. Door je mee te nemen in de donkere hal ervaar je spanning en krijg je zelfvertrouwen om er misschien zelf ook te mogen vechten.